Шенонсо
Давно знаю это колье, часто попадается во всяких подборках модернистских украшений, а тут встретила в другом варианте и подумала, что в маразм впала :laugh: Но нет, их действительно оказалось два. А вот автором как-то специально не интересовалась, а зря. Сперва подумала, что "Art Smith" это название стиля или студии, отлично просто сочетается, но нет, кажется, это даже не псевдоним, Артур он. Вот совершенно его вещи не ассоциируются у меня с джазом и афро-американскими танцами, скорее со скандинавской модернистской ювелиркой, но ужасно круто.

Art Smith, born in New York to parents of African-Caribbean descent, was a seminal figure in the American studio jewelry movement. From 1942 to 1946, Smith studied at the Cooper Union for the Advancement of Science and Art, and during those years also trained in metalsmithing with jeweler Winifred Mason. Smith later recalled Mason’s shop as “a little Bauhaus” and a gathering place for African-American artists and writers including Ralph Ellison, Bill Attaway, and Gordon Parks. In 1948, Smith opened his own shop in Greenwich Village, a vibrant art community where many leading modernist jewelers, including Sam Kramer, Frank Rebajes, and Paul Lobel, had studios within blocks of each other.

Influenced by prevailing art movements such as constructivism, surrealism, and biomorphism, Smith developed an individual style by incorporating in his jewelry the large scale of East African dance regalia, the rhythms of jazz music, and the movement of contemporary African-American dance. Designing stage jewelry for the black dance companies led by Talley Beatty, Pearl Primus, and Claude Marchant may have helped Smith develop his sense of theatricality and interest in the relationship of jewelry to the wearer’s body. This bold necklace demonstrates Smith’s skill in manipulating positive and negative space, creating a sense of flowing movement in asymmetrical, biomorphic forms. As his niece observed, “Arthur…had a capacity to deal with all the senses to the fullest. The ears for the music, the eyes for observing beauty, the hands for making it.”



Всегда жалко, когда нет фоток таких вещей на людях, все эти его мобили и подвижные соединения должны интересно смотреться, тем более интересно, что у них с центром тяжести при такой ассиметрии, как они лежат. Ябпримерила :laugh: Но его чувство формы невероятно прекрасное. И вот эта идея про слияние с телом и полную завершенность украшения, только когда оно надето, тоже.











Фото в основном с сайта бостонского Музея изящных искусств, где они и хранятся.

www.mfa.org/collections/object/necklace-456451 (больше вещей по тыку на имя, а то прямая ссылка бьется)

en.wikipedia.org/wiki/Art_Smith_(jeweler)

@темы: пинтрест и не только